Když se bavíme o skladu a managementu skladu a zásob, hodně podnikatelům naběhne na zádech husí kůže.
V dnešní době, kdy je skladování zboží klíčem ke spokojeným zákazníkům a ekonomickému úspěchu firmy, je klíčové managementu skladu dát prioritu.
Proč je důležité správně řídit sklad?
Držení velkého množství zboží skladem, je náročné na cash flow. Proto je dobrý management skladu klíčový pro růst společnosti. Tak jako špatný cash flow, i špatný management zboží a skladu může pomoci firmě k úspěchu nebo neúspěchu. Viz. 8 technik, jak zlepšit management skladu.
1. Nastavte si minimální stav skladu
Tento často krát přehlížený údaj na skladové kartě, může být pro každý produkt nastavitelný samostatně. Když stav daného produktu klesne pod nastavenou mez, víte, že je čas objednat dané zboží a máte tak, vždy stabilní zásobu na skladě.
Je třeba ale nastavit tuto hranici, částečně nad minimum, vždy podle toho, jak rychle se daná položka prodává.
Za tímto účelem, je dobré mít udělaný průzkum svých nejprodávanějších položek, abyste nastavili danou úroveň správně a aby vám objednávky běžely automaticky. Ušetříte si tak spoustu času, ztráty z prodeje a také usnadníte rozhodování vaším zaměstnancem, jelikož úrovně můžete nastavit předem.
Je dobré však dané podmínky čas od času kontrolovat, abyste předešli ležákům na skladě a upravili minimální stavy.
2. Rychlá přizpůsobivost
Jedním z faktorů úspěchu je schopnost rychle se přizpůsobit. Zda musíte vrátit slabě prodejné artikly, abyste udělali místo pro nové položky, zásobili rychle prodejnu, vyřešili problém s dodavatelem nebo dočasně rozšířili sklad, je dobré mít výborné vztahy s dodavateli. Pokud máte dobré vztahy, rádi vám pomohou vyřešit vaše problémy.
A dobré vztahy se budují na dobré komunikací. Dejte svým dodavatelům vědět předem, kdy očekáváte nárůst v prodeji jimi dodávaných položek. Případně jim oznamte, pokud nějaký jejich produkt je pozadu s dodávkou, abyste předešli nedostatku, případně s nimi plánujte akce a výprodeje.
3. Plánování předem
Mnoho problémů může vzniknout při nesprávném plánování skladových zásob. Některé jako např.:
Neočekávaná poptávka po položce, která není skladem
Problémy s cashflow, kvůli kterým nemůžete objednat zboží, které potřebujete
Skladové prostory, nemají dostatek kapacity pro sezónní zboží
Špatná kalkulace vede k nižším zásobám zboží, než byste potřebovali
Slabě prodejní artikl zabírá místo ve skladu
Dodavateli došly zásoby položky, kterou potřebujete dodat zákazníkům
Výrobce ukončí výrobu zboží, bez udání důvodu a informování
Otázka není zda, problémy vzniknou, ale kdy. Připravte se na tyto scénáře, přiřaďte každému nějaké skóre rizika a připravte si plán, jak je budete řešit a reagovat.
4. Pravidelné inventury
O tomto tématu, jsme se už bavili v minulosti. Vědět aktuální stav skladu je důležité pro jeho správné fungování. Nikdo nedělá rád inventury, ale se skladovým systémem ANS, můžete využívat možnosti dělání inventury i během provozu. K čemuž pomáhají i mobilní terminály (vložit odkaz na mobilní terminály).
Využijte proto možnost realizace inventury bez zavření provozu nebo uzavření skladu. (Vložit odkaz na skladový systém).
5. Stanovte si priority na základě ABC systému
Některé produkty potřebují více pozornosti než jiné. Použijte jednoduchou analýzu ABC a přiřaďte jim prioritu. Oddělte produkty, které potřebují více pozornosti od těch, které ji nepotřebují. Udělejte to tak, že projdete seznam produktů a přidáte každému jednu ze tří kategorií:
A – vysoká hodnota a malá frekvence prodeje
B – střední hodnota a střední frekvence prodeje
C – malá hodnota a vysoká frekvence prodeje
Položky v kategorii A vyžadují stálou pozornost, protože jejich finanční dopad je vysoký ale prodej nepředvídatelný. Položky v kategorií C vyžadují méně pozornosti, neboť mají malý finanční dopad a mají stálý obrat. Položky v kategorii spadají někde mezi.
6. Předpovídání s přesností
Velká část dobrého managementu skladu spadá do oblasti, co nejpřesnějšího odhadu poptávky od zákazníků. A buďte si jist, že toto je i ta nejtěžší část celého procesu. Zde je pár věcí, na které se můžete podívat, když předpokládáte prodej:
Trendy na trhu
Loňský prodej během stejného týdne
Letošní meziroční nárůst prodeje
Garantované prodeje ze smluv a předplatného
Sezónnost a ekonomika celkově
Následující akce a výprodeje
Plánovaný reklamní rozpočet a jeho načasování